ویدئو تازه داعش از تخریب شهر باستانی نمرود

گروه تروریستی داعش ویدئوی تازه‌ای منتشر کرده که در آن تخریب شهر باستانی نمرود نشان داده می‌شود. این گروه اعلام کرده که آثار باستانی و فرهنگی “نشانه‌های بت‌پرستی” است و همه جا آنها را ویران خواهد ساخت.


0,,18376303_303,00
ویدئوی تازه‌ای که داعش از تخریب شهر باستانی نمرود منتشر کرده، نشان می‌دهد که اعضای این گروه با پتک به جان نگاره‌های دیواری افتاده‌اند و بشکه‌های مواد منفجره را به داخل مکانی می‌غلتانند که پر از تصاویر الوهیت‌های تمدن باستانی آشوری است. سپس دوربین انفجار قدرتمندی را نشان می‌دهد و در پی آن ویرانی‌های آثاری در نمرود دیده می‌شود که هزاران سال قدمت داشتند.

این ویدئو که فاقد تاریخ است نشان می‌دهد که شهر تاریخی نمرود واقع در ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی موصل در کرانه رود دجله کاملا ویران شده است. در پایان این ویدیو یکی از اعضای داعش اعلام می‌کند: «ما هر جا بتوانیم آثار و نشانه‌های بت‌پرستی را نابود خواهیم کرد».

شهر باستانی نمرود ۱۳ قرن پیش از میلاد مسیح تاسیس شد و در دوره‌ای نیز پایتخت امپراتوری آشوری بود.

خبر تخریب نمرود در اوایل ماه مارس سال جاری منتشر شده بود. ولی در آن هنگام هنوز ابعاد ویران‌سازی این شهر باستانی معلوم نبود. تروریست های بنیادگرای داعش پیش‌تر آثار باستانی و گنجینه‌های فرهنگی در نینوا و هترا (حضر) را ویران کرده بودند.

این ویران‌سازی بخشی از کارزار منظم جهادگرایان برای محو کردن میراث تاریخی این منطقه است. طبق ایدئولوژی افراطی داعش، تصاویر خدایان باستان یا اماکن مقدس و زیارتگاه‌ها همگی نشانه‌های بت‌پرستی و بنابراین ممنوع هستند و بجز “الله” هیچکس را نباید عبادت کرد.

شماری از باستان‌شناسان معتقدند که تخریب آثار باستانی توسط داعش کارکرد دیگری هم دارد و آن این است که جهادگرایان با فروش آثار و اشیاء باستانی و فرهنگی در بازار سیاه میلیون‌ها دلار به دست می‌آورند.

سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ویران‌سازی شهر نمرود را “جنایت جنگی” خوانده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *