بنای 700 ساله در میبد به بهانه ساخت دارالقران تخریب شد

بخشی از مجموعه تاریخی بابک در شهر میبد یزد که قدمت آن به دوره آل مظفر می رسید به بهانه ساخت دارالقرآن تخریب شد. در این میان معاون فرماندار میبد اظهار کرده که این بنا ارزش تاریخی ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر مجموعه تاریخی بابک در محله فیروزآباد شهر میبد یزد آثار متعددی از دوره آل مظفر تا دوره قاجاریه را در خود جای داده بود. در این مجموعه 3 هزار و 800 متر مربعی، بازارچه خانقاه و مسجد وجود دارد که در نزدیکی آن هم آب انبار، حمام و بناهای تاریخی دیگری ساخته شده است اما در هفته گذشته بخشی از بازارچه آن شامل شش دهنه مغازه و فضاهای مازاری به عنوان معدود مازاری های باقیمانده در میبد به همراه مغازه های آهنگری و فضاهای پشت آن مانند بادگیرهای میبد تخریب شده است.

در این باره علیرضا فلاحی معاون فرماندار میبد در اظهارنظری اعلام کرده که این مجموعه نه تنها در فهرست میراث ملی ثبت نشده بلکه دارای ارزش تاریخی نیز نبوده است.

این اظهارنظر در حالی اعلام شده که پرونده مجموعه تاریخی بابک با عنوان “مجموعه مسجد خانقاه و بازارچه بابک” در سال 82 با شماره 10884 در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است اما فرماندار میبد اعلام کرده که با تخریب این بخش از بازارچه تا دو ماه دیگر دارالقرآنی با سبک سنتی ایجاد خواهد شد که نه تنها تهدیدی برای این مجموعه نیست بلکه احداث بنای مد نظر زیبایی خاصی به این مجموعه خواهد داد اما ذات الله نیکزاد که چندین سال سرپرستی مجموعه تاریخی بابک را برعهده داشت به خبرنگار مهر می گوید: این مجموعه از سال 83 تا 91 در حال مرمت بود و در مرحله مساعدی قرار داشت. تصمیم داشتیم مرمت آن را ادامه دهیم که این اتفاق افتاد.

نیکزاد ادامه می دهد که همه مردم حتی مسئولان شهر می دانستند این مجموعه تاریخی است پس این اظهارنظر که اعلام کرده اند مجموعه بابک تاریخی نیست از سر غرض بوده نه بی اطلاعی. چون بی اطلاع کسی است که نداند این اثر جزو میراث فرهنگی بوده است اما آقایان در جریان ثبت اثر بوده اند چرا که نامه ثبت این بنا به تمامی مسئولان شهر ارسال شده بود.

نیکزاد می گوید که “اداره میراث فرهنگی یزد از تخریب کننده این اثر تاریخی شکایت کرده چون نه تنها این مجموعه به صورت مستقل ثبت شده بود بلکه در بافت تاریخی میبد که آن هم به شماره 3390 به ثبت رسیده قرار داشته است”.

تخریب مجموعه بابک درست در زمان جابجایی مدیریت میراث فرهنگی استان یزد انجام شده بنابراین مخربان میراث فرهنگی از فرصت جابجایی مدیران سوءاستفاده کرده و اقدامی که هیچگاه اجازه آن را نداشتند انجام دادند با این حال در این تخریب یک چهارم مجموعه از بین رفته و احتمال تخریب بخش های دیگر آن نیز وجود دارد از سوی دیگر مجموعه بازارچه، خانقاه و مسجد یک مجموعه وقفی بوده ولی تاکنون اداره اوقاف استان یزد در این باره پاسخی نداده و سکوت اختیار کرده است.

 

IMG14292306

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *