افزایش جرائم میراث فرهنگی در بهار ۹۳ نسبت به بهار ۹۲

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته پس از انجام ۲۲ سفر به استان‌های مختلف ایران و مشاهده آثار تاریخی این استان‌ها و همچنین براساس آمار فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی در خصوص کشفیات و برخوردهایی که با قاچاقچیان اشیا تاریخی و عتیقه صورت گرفته، به نظر می‌رسد وضعیت نگهداری و حفاظت از این مواریث تاریخی مناسب نیست.

0,,16451452_303,00

وی۲۱ مرداد ۱۳۹۳ در نخستین نشست تخصصی فرماندهان یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی گفته است: «با توجه به بضاعت و توانی که سازمان میراث فرهنگی در این بخش دارد، در حال حاضر تنها ۵۰ درصد از کاری که باید در حوزه حفظ و حراست از سایت‌ها، اماکن و بناهای تاریخی ایران انجام شود، صورت می‌گیرد.»

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین گفته تعداد حفاری‌های غیرمجاز در سطح کشور بیانگر این موضوع است که قاچاقچیان اشیا عتیقه، سریع‌تر از کاوشگران و پژوهشگران در این بخش تلاش می‌کنند.

در این گزارش به نقل از مسعود سلطانی‌فر آمده که شرکت‌های زیرمجموعه سازمان میراث فرهنگی با وضعیت نابسامان و ناهنجاری مواجه هستند. او با ذکر یک نمونه از این نابسامانی‌ها گفته: «میزان بدهی‌های سازمان‌های مختلف به دلیل سوء ‌مدیریت دلواپسان، ارقام چند میلیاردی است و ده‌ها هزار پروژه بدون برنامه و مبنای مطالعاتی و کارشناسی آغاز شده است.»

در این نشست همچنین محمد کربلایی، فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی از افزایش جرائم و دستگیری‌های مرتبط با میراث فرهنگی در سه ماه نخست سال ۹۳ نسبت به سه ماه نخست سال ۹۲ خبر داده است. به گفته فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی دلیل افزایش افزایش جرائم و دستگیری‌های مرتبط با میراث فرهنگی بی‌کاری، مشکلات اجتماعی شامل اشتغال و ورود افراد سودجو به حوزه میراث فرهنگی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *