قاسمی: برق به قیمت ۱۷ تا ۱۹ سنت به عراق صادر می‌شود

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه، قیمت گاز صادراتی ایران به عراق را ۴۵ سنت و قیمت برق صادراتی به این کشور را بین ۱۷ تا ۱۹ سنت اعلام کرد و گفت که پول حاصل از این صادرات حتی به اندازه پول گاز مصرف شده برای تولید این برق نیست.

E630A4E2-D218-45CB-81A9-142DEEC4BECF_w640_r1_s

معاون وزیر نیرو ایران نیز از افتتاح یک نیروگاه «هدیه شده» از سوی ایران به عراق در روز پنج شنبه ۲۲ آبان خبر داد.

بر اساس گزارش‌ها، قرارداد صادرات برق ایران به عراق ۲۹ شهریور ماه پایان یافته است اما هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو، ۲۷ مهر گفته بود که این قرارداد تا پایان سال جاری میلادی تمدید شده و مذاکره برای امضای قرارداد جدید بین دو کشور ادامه دارد.

به گفته آقای فلاحتیان، ایران سالانه ۱۲ میلیارد کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به کشورهای همجوار صادر و حدود چهار میلیارد کیلووات ساعت برق وارد می‌کند که بیشتر برق صادراتی ایران به کشورهای همسایه به عراق صادر می‌شود.

علیرضا دائمی معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو نیز از افتتاح نیروگاه «هدیه» ایران به عراق با حضور وزیر نیرو ایران در روز پنجشنبه ۲۲ آبان خبر داد.

به گفته آقای دائمی، این نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در شهر نجف ساخته شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به اینکه عراق با محدودیت شدید برق مواجه است گفت: «تلاش داریم به جز صادرات برق به آن کشور ظرفیت‌هایی ایجاد کنیم که بخشی از مشکلات عراق در زمینه برق حل شود».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رستم قاسمی، دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران، عراق و سوریه، روز سه شنبه ۲۰ آبان، میزان صادرات ایران به عراق را ۱۲ تا ۱۳ میلیارد دلار ذکر کرد و گفت که امکان افزایش صادرات تا ۳۰ میلیارد دلار نیز وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه با وجود داعش در عراق میزان واردات به عراق ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش پیدا کرده است، افزود: «این در حالی است که کشور ما در بحث صادرات به عراق کاهشی نداشته است».

وزیر نفت دولت محمود احمدی‌نژاد در عین حال گفت: «بخشی از صادرات به عراق سوپرمارکتی است و به منافع ملی نگاه نمی‌شود».

آقای قاسمی در پایان تاکید کرد: «به پیشنهاد ایران ستاد بازسازی سوریه تشکیل شده است و ایران نقش اول را در بازسازی سوریه خواهد داشت».

علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درخرداد ماه بر لزوم تشکیل کمیته مشترکی برای بازسازی سوریه تاکید کرده بود.

بر اساس گزارش‌ها دولت ایران در سال‌های گذشته کمک‌های مالی زیادی به سوریه انجام داده است.

بانک توسعه صادرات ایران در سال ۹۱ از اختصاص خط اعتباری یک میلیارد دلاری این بانک به سوریه خبر داد.

خبرگزاری رویترز در‌‌ همان سال در گزارشی اختصاصی از کمک جمهوری اسلامی به سوریه، از دور زدن تحریم‌های غرب و فروش با واسطه یک محموله ۸۴ میلیون دلاری نفت به یک کمپانی چینی خبر داده بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *